Panduan Penggunaan Grafik

-   Apabila grafik digunakan di dalam sesuatu persembahan multemedia, tujuan utamanya adalah bagi
    menyediakan satu persekitaran yang lebih cantik dan mampu menarik perhatian pengguna. selain
    daripada itu, apa yang paling penting ialah grafik yang digunakan mampu menyampaikan mesej atau
    maklumat dengan tepat dan tidak mengelirukan.

-   Walau bagaimanapun, penggunaan grafik yang tidak dirancang dengan teliti dan digenakan tanpa
     rasional yang bersesuaian biasanya mengundang masalah berlarutan.


-    Berikut merupakan sebahagian dari garis panduan semasa bekerja dengan grafik dan pembangunan
     sesebuah produksi multimedia khususnya yang berkaitan dengan bidang pendidikan :

                     * Pilih grafik yang sesuai.
                     * Pilih grafik yang tidak menyentuh sensitiviti kaum dan agama.
                     * Pilih kategori grafik yang sesuai dengan keperluan tugas.
                     * Pilih kedalaman warna yang bersesuaian dengan keperluan aplikasi.
                   * Gunakan spesifikasi grafik yang boleh digunakan tanpa masalah pada sistem keupayaan
                        rendah.
                      




Sumber :

Multimedia Dalam Pengajaran Bahasa Melayu.
Adenan Ayob, Kamariah Abu Bakar, Zakaria Kasa, Aida Suraya Md Yunus, 2011)

Categories:

One Response so far.

  1. Anonymous says:

    youtube.com/embeds/961717-mf5yb0a-g - Vimeo
    youtube.com › videos › pin2_961717-mf5yb0a-g. youtube mp3

Leave a Reply